Tvorba webových stránek – sedm smrtelných hříchů

Tvorba webových stránek – sedm smrtelných hříchů

My v Tripon Digital jsme lidé. A jako lidé nejsme dokonalí. Ale jako webdesignéři se o dokonalost
snažíme. Při tvorbě webu rozhodně nehřešíme.

Dokonalý webdesign

Máte webové stránky? Nejste s nimi úplně spokojeni? Možná, že jejich tvůrce při tvorbě těchto internetových stránek hřešil. Možná ne nijak výrazně. Ale v konkurenci více než miliardy www stránek (ano, celosvětově byla hranice jedné miliardy webových stránek pokořena již před několika lety) by na první pohled malý hřích mohl mít neblahé následky.

Sedm hříchů při tvorbě www stránek

Existuje sedm smrtelných hříchů – pýcha, lakomství, závist, hněv, smilstvo, nestřídmost a lenost. Odraz těchto hříchů můžeme vidět i na některých webech. Pojďme se tedy podívat.

1. Pýcha
Firma vyrábí skvělé výrobky nebo poskytuje skvělé služby, na které může být doopravdy pyšná. To ale automaticky neznamená, že stejný pocit bude mít i návštěvník jejich webových stránek. Aby potenciální klient, který o dané firmě nikdy neslyšel a její web vidí poprvé v životě, po jejích produktech skutečně zatoužil, musí mít i webdesign logickou koncepci. Pokud jsou webové stránky firmy se skvělými produkty bez jasného plánu, bez koncepce a především bez striktně definovaného cíle, daná firma na internetu neuspěje.

2. Lakomství
Častou chybou při tvorbě www stránek je lakomství autora. Webové stránky jsou vytvořeny a rovnou spuštěny. Ale nefungují, jak mají. Říká se tomu provozní slepota nebo také syndrom “to je přece jasné každému“. Není. Tvůrce mohl nad designem www stránek uvažovat desítky hodin. Je mu jasný způsob provázanosti jednotlivých odkazů, může si myslet, že najít jednotlivé podstránky je naprostá hračka. Ale každý člověk je jiný. Každý má trochu jinou strukturu uvažování. Proto doporučujeme nové www stránky vždy testovat, a to na co nejrůznorodějším vzorku lidí.

3. Závist
Závist znamená, že si tvůrce www stránek nedostatečně cení vlastního výtvoru. Chtěl by se vyrovnat ostatním a proto “vyplivne“ na domovskou stránku doslova vše, čím se chce pochlubit. Domovská stránka je rázem nepřehledná a odradí návštěvníka od dalšího prozkoumávání daných www stránek. Základem domovské stránky by měl být dominantní titulek, který obeznámí návštěvníka s nosnou myšlenkou webu a jednoduché menu (maximálně 7-8 položek). Návštěvník, který je na daném webu poprvé, se chce velice rychle, zpravidla do 10 sekund, rozhodnout, jestli mu mají tyto webové stránky co nabídnout, nebo jestli půjde hledat jinam.

4. Hněv
Některé webové stránky vyvolají hned při otevření hněv návštěvníků. Jak? Spustí se nekonečně dlouhé uvítací video, případně melodie, kterou neumí návštěvník vypnout. Ať už jsme vyrobili překrásné prezentační video nebo nám reklamní agentura vytvořila úžasnou podkresovou hudbu, vždy nabídněme jednoduchou a rychlou možnost tento prvek vypnout a nebo přeskočit.

5. Smilstvo
Webové stránky by se měly koncentrovat na náš obsah. Vyvarujme se implementace cizích atributů, ať už se jedná o burzovní lístek, předpověď počasí, nebo informaci o tom, kdo má dnes jmeniny. Zdánlivě dodá tento prvek www stránkám pocit aktuálnosti, ale ničemu neprospěje.

6. Nestřídmost
Nesuplujme pestrost sortimentu pestrostí barev a množstvím použitých fontů. Zvyšuje to nepřehlednost a odvádí pozornost od obsahu www stránek. Doporučujeme využívat 1-2 barevné odstíny jako hlavní a 1-2 jako doplňkové. Kombinace barev by měla odpovídat přirozenému barevnému spektru. Pokud chceme dosáhnout pocitu harmonie, měly by vedle sebe být barvy tak, jak se vyskytují v barevném spektru. Naopak zvýraznění dosáhneme kombinací napříč spektrem.

7. Lenost
Lenost to je zastaralý obsah. Koho letos zajímá informace o tom, že vloni na jaře vaše firma z důvodu rekonstrukce na dva týdny přerušila provoz? Navíc, pokud tato zpráva visí jako poslední položka v aktualitách, může část návštěvníků nabýt dojmu, že rekonstrukce nedopadla zcela podle vašich představ…

Tripon Digital – tvorba webových stránek na míru … a bez hříchů

U nás v Tripon Digital vyznáváme při webdesignu jednoduchou zásadu. Jakýkoliv prvek, který není nezbytný pro dosažení cílů, je zbytečný. Vždy radíme jednoduchost a stručnost. Pokud máte pochybnosti, zda váš web nebyl postižen některým z hříchů, můžete si sjednat schůzku s našim odborníkem na webdesign a provést společně jednoduchou analýzu vašich www stránek. Může se to vyplatit.