PPC znamená anglicky pay per click, česky placení za kliknutí. PPC reklama je reklama, která se platí nikoli podle délky jejího zobrazení nebo podle počtu lidí, kteří ji shlédli, ale podle počtu prokliků, kolik jich uživatelé vyhledávačů provedli. PPC reklama je reklama v internetových vyhledávačích.

Zatímco SEO je typ reklamy v internetových vyhledávačích, za kterou se vyhledávačům nic neplatí, tak PPC reklamu platíme internetovým vyhledávačům. SEO a PPC reklama dohromady se souhrnně označují jako SEM, anglicky search engine marketing, česky marketing ve vyhledávačích.

Reklamní plocha, kterou pomocí PPC reklamy obsazujeme, je prostor stránky s výsledky vyhledávání internetového vyhledávače. Jakmile uživatel vyhledávače zadá dotaz obsahující klíčové slovo, které jsme určili, že bude aktivovat naši reklamu, tak se naše reklama zobrazí.

Systém PPC reklamy ve vyhledávači Google se nazývá Google Ads. Ve vyhledávači Seznam je to systém Sklik.

Jaká je cena PPC reklamy

Celková cena PPC reklamy za sledované období je součet poplatků za všechny prokliky, které během toho sledovaného období naše reklama zaznamenala. Mluvíme o prokliku nebo kliknutí na PPC reklamu. Uživatel vyhledávače, který zadal dotaz obsahující klíčové slovo, jenž aktivovalo naši reklamu, může na naši reklamu kliknout, ale nemusí. Platíme jen, když na ni klikne. Kam odkaz vede si určujeme sami. Většinou odkaz v PPC reklamě vede na naše webové stránky.

Cena za proklik v rámci PPC reklamy se liší podle aktivačního klíčového slova. Některá klíčová slova jsou levná, jiná jsou drahá. Cenu určuje poptávka. Čím více soutěžitelů poptává zobrazení PPC reklamy na dané aktivační klíčové slovo, tím je cena za kliknutí na PPC reklamu vyšší. Cena se určuje pomocí aukce. Každý ze soutěžitelů udává částku, kterou je ochoten zaplatit za kliknutí na svou PPC reklamu.

Stránka s výsledky vyhledávání

Stránka s výsledky vyhledávání v internetovém vyhledávači tedy obsahuje dva typy výsledků:

  • přirozené neboli organické výsledky, kde pozice jsou určeny podle kvality provedeného SEO jednotlivých webů
  • placené čili reklamní výsledky, kde pozice jsou určeny podle částky, kterou je ten který zájemce o PPC reklamu ochoten zaplatit za kliknutí na ni

Měření efektivity PPC reklamy

Díky konceptu placení za proklik jsme schopni přesně změřit, jak se nám PPC reklama vyplácí nebo nevyplácí. Jsme schopni vypočítat koeficient návratnosti investic, anglicky return on investment, zkratka ROI. Níže ukazujeme, jak na to, včetně ilustrace na příkladu.

Do výpočtu ROI vstupují tyto veličiny:

  • NOD = počet zobrazení naší reklamy
  • CTR = proklikovost; procento, kolik uživatelů vyhledávače, jimž se naše PPC reklama zobrazí, na ni klikne
  • CPC = cena za 1 proklik
  • NCT = počet prokliků za sledované období
  • CNVR = konverzní poměr webové stránky, na kterou se uživatel vyhledávače dostane, jakmile klikne na naši PPC reklamu; konverzní poměr je procento těch návštěvníků, kteří na webové stránce provedou požadovanou akci
  • ROA = výnos z 1 návštěvníka, který na webové stránce provede požadovanou akci; požadovaná akce v případě prodejního webu bývá provedení nákupu a zaplacení; výnos je pak zisk po odečtení všech nákladů včetně nákladů na provoz webu, jediné co se nezapočítává, jsou náklady na PPC reklamu

Uveďme si příklad:

  • Sledované období = 1 měsíc
  • NOD = 10000 zobrazení
  • CTR = 0,07 = 7%
  • CPC = 10 Kč / proklik
  • NCT = 700 prokliků
  • CNVR  = 0,05 = 5%
  • ROA = 500 Kč

Za 700 kliknutí na naši PPC reklamu zaplatíme 700 x 10 Kč = 7 000 Kč. Díky 700 kliknutím na naši PPC reklamu jsme získali 700 návštěvníků na náš web. Ze 700 návštěvníků provedlo cílovou akci, nákup našeho produktu 700 x 5% = 35 návštěvníků. Výnos z těchto 35 provedených akcí je 35 x 500 Kč = 17 500 Kč.

Koeficient návratnosti investic do PPC reklamy z našeho příkladu je ROI = 17500 Kč / 7000 Kč = 2,5 = 250%

V DigiDay Creative – tvorba webu rádi pracujeme na vaší PPC reklamě kontinuálně, abychom udrželi její efektivitu v měnícím se prostředí. Můžeme pro vás provést i jednorázové nastavení vaší PPC reklamy. Nečekejte, až se PPC reklama nastaví sama! Kontaktujte nás.

Chci požádat o konzultaci zdarmaKontaktujte nás