E-shop pro radost a v plusu

Existuje mnoho e-shopů. Můžeme je rozdělit podle různých kritérií. Podle obratu, podle míry specializace, podle toho, jestli prodávají vlastní zboží nebo přeprodávají, co jinde nakoupili. E-shopy můžeme rozdělit i podle toho, jestli jsou pro svého provozovatele hlavním byznysem, nebo spíše doplňkem.

Tento článek je především pro ty, kteří provozují nebo se rozhodují provozovat e-shop pro radost. Živí je něco jiného, ale mít vlastní e-shop je pro ně lákavé.

Aby takový e-shop jako zábava skutečně svému majiteli dělal radost, měl by se ekonomicky pohybovat v plusových číslech. Měl by minimálně vrátit vstupní investici a generovat obrat a zisk, které budou adekvátní energii do provozu vložené.

Vše začíná stanovením vhodné strategie

Strategie pro e-shop je jednoduchá. Spočívá v nalezení odpovědi na otázku Proč budou lidé v mém eshopu nakupovat? Od této odpovědi se odvíjí vše následující. Na danou otázku existuje jedna ideální odpověď: Protože jen u mě koupí tohle zboží. Jenže tato odpověď patří spíše do říše fantazie. Tato odpověď určitě neplatí pro nadšence, který se rozhodl prodávat své, byť originální, ruční výrobky.

Pokud stojíme oběma nohama na zemi, musíme se pokusit o realističtější odpověď. Provozovateli e-shopu pro radost konkuruje celá řada dalších e-shopů s velice podobným zbožím, leckdy i za nižší ceny. Konkurenční výhodou pak může být právě ona radost. Přidanou hodnotou, kterou budou zákazníci vnímat, může být osobní přístup. Oproti mamutímu e-shopu, prodávajícímu vše od elektroniky až po mýdla, můžete být vnímáni jako odborníci. A to už jsou faktory, na kterých se dá stavět.

Pokud máme tedy definovánu konkurenční výhodu, můžeme se do toho pustit.

Čtyři nástroje pro podporu prodeje e-shopu

V online marketingu existuje celá řada nástrojů. Uveďme si čtyři pro e-shopy nejpoužívanější:

  1. SEO – optimalizace stránek pro vyhledávače tak, aby ve výsledcích vyhledávačů byly viditelné,
  2. zbožové srovnávače typu Heureka nebo Zboží.cz,
  3. PPC reklama, tedy reklama placená za klik na náš inzerát,
  4. e-mail – přímé oslovení potenciálních zákazníků elektronickou poštou.

Zbožové srovnávače

V počáteční fázi, kdy jsme investovali do vytvoření e-shopu, asi bude našim cílem začít co nejdříve prodávat. Pokud to charakter našeho sortimentu dovoluje, měli bychom získávat návštěvníky, kteří jsou rozhodnuti nakupovat. Pro to je výhodné dostat svůj e-shop do zbožových srovnávačů.

Pokud bude obrat a zisk uspokojivý, můžeme postupně začít pracovat na dalším marketingu našeho e-shopu. Můžeme optimalizovat stránky pro vyhledávače (SEO), můžeme spustit PPC reklamu a postupně můžeme budovat e-mailovou databázi potenciálních klientů a rozesílat pravidelně elektronickou poštou.

Každopádně je dobré počítat s tím, že doba záběhu e-shopu není v řádu dnů, ale spíše měsíců. Pokud chcete období učení se zkrátit, přijďte se poradit do DigiDay Creative – tvorba webu. Máme s tvorbou a provozováním e-shopu dlouholeté zkušenosti. Kontaktujte nás.