Eshop pro radost… a v plusu

Eshop pro radost… a v plusu

Existuje mnoho eshopů. Můžeme je rozdělit podle různých kritérií. Podle obratu, podle míry specializace, podle toho, jestli prodávají vlastní zboží nebo přeprodávají, co jinde nakoupili. Eshopy můžeme rozdělit i podle toho, jestli jsou pro svého provozovatele hlavním byznysem, nebo spíše doplňkem.

Tento článek je především pro ty, kteří provozují nebo se rozhodují provozovat eshop pro radost. Živí je něco jiného, ale mít vlastní eshop je lákavé.

Aby takový eshop jako bavíčko skutečně svému majiteli dělal radost, měl by se ekonomicky pohybovat v černých číslech. Měl by minimálně vrátit vstupní investici a generovat obrat a zisk, který bude adekvátní energii do provozu vložené.

Vše začíná stanovením správné strategie

Strategie pro eshop je jasná. Spočívá v nalezení odpovědi na otázku Proč budou lidé v mém eshopu nakupovat. Od této odpovědi se odvíjí vše následující.

Na danou otázku existuje jedna ideální odpověď. Protože jen u mě koupí tohle zboží.

Jenže tato odpověď patří spíše do říše fantazie. Teoreticky by si tak mohl odpovědět třeba Karel Gott, kdyby se rozhodl prodávat své obrazy. Ale i Karlovi ve skutečnosti konkurují jiní prodejci s díly jiných slavných umělců. Tím spíše tato odpověď neplatí pro nadšence, který se rozhodl prodávat své, byť originální, ruční výrobky.

Pokud stojíme oběma nohama na zemi, musíme se pokusit o realističtější odpověď. Provozovateli eshopu pro radost konkuruje celá řada dalších eshopů s velice podobným zbožím, leckdy i za výrazně nižší ceny. Konkurenční výhodou pak může být právě ona radost. Přidanou hodnotou, kterou budou zákazníci vnímat, může být osobní přístup. Oproti mamutímu shopu, prodávajícímu vše od elektroniky až po mýdla, můžete být vnímáni jako odborníci. A to už jsou faktory, na kterých se dá stavět.

Pokud máme tedy definovánu konkurenční výhodu, můžeme se do toho pustit.

Ale čím začít?

Čtyři nástroje pro podporu prodeje eshopu

V online marketingu existuje celá řada nástrojů. Uveďme si čtyři nejpoužívanější:

  1. SEO – optimalizace stránek tak, aby ve vyhledávačích byly “nahoře“.
  2. Zbožové srovnávače typu Heureka nebo Zboží.cz.
  3. PPC reklama, tedy reklama, placená od kliku na náš banner.
  4. email – přímé oslovení potenciálních zákazníků.

Zkouška bojem – zbožové srovnávače

V počáteční fázi, kdy jsme investovali do vytvoření eshopu, by mělo být naším cílem začít co nejdříve prodávat. Pokud tomu charakter našeho sortimentu vyhovuje, měli bychom jít po zákaznících, kteří jsou rozhodnuti nakupovat. Jinými slovy – měli bychom se dostat do zbožových srovnávačů. Bude to nejlepší prověrka toho, jestli nějakou konkurenční výhodu skutečně máme, nebo si lžeme do kapsy.

Pokud bude obrat a zisk uspokojivý, můžeme postupně začít pracovat na dalších atributech našeho eshopu. Můžeme optimalizovat stránky (SEO), můžeme vyzkoušet PPC reklamu a postupně můžeme budovat mailovou databázi potenciálních klientů a připravovat pravidelný newsletter.

Každopádně musíme počítat s tím, že doba záběhu eshopu není v řádu dnů, ale spíše měsíců. Pokud chcete období učení se zkrátit, přijďte se poradit s některým ze specialistů na online marketing u nás. Tripon Digital má s tvorbou a provozováním eshopu dlouholeté zkušenosti.