Eshop na míru – ale vyplatí se?

Eshop na míru – ale vyplatí se?

S eshopy se roztrhl pytel. Ale jen některé vydělávají. Uvažujete o vlastním eshopu? Pokud ano, přijeďte se poradit k nám do Ostravy, Tripon Digital se zabývá tvorbou eshopu už řadu let. A pokud se vám nechce hned jezdit, tady máte od nás několik rad k zamyšlení.

Pro jaký byznys se eshop vhodný?

Chtělo by se napsat, že přes eshop se dnes prodává prakticky vše. A nebyli bychom daleko od pravdy. Ale to automaticky neznamená, že každý eshop vydělává.

Máte produkt, který je při klasickém prodeji úspěšný? A máte chuť jej zkusit prodávat i prostřednictvím eshopu? Začněte osvědčeným nástrojem – SWOT analýzou.

SWOT analýza eshopu

Zkratka SWOT sestává ze čtyř slov:

  • Strenghts – silné stránky
  • Weaknesses – slabé stránky
  • Opportunities – příležitosti
  • Threats – hrozby

Takže vezměte papír A4, dvakrát jej přeložte a zapřemýšlejte. Při úvahách mějte na paměti, že váš eshop neexistuje ve vakuu, že je potřeba brát v potaz i vztah eshopu s vaším stávajícím byznysem.

Silné a slabé stránky eshopu

Eshopy se dají rozdělit do dvou kategorií. Na jedné straně jsou univerzální eshopy. Tyto mají mezi silnými stránkami především šíři sortimentu, nízké ceny, krátké dodací hlůty a obecně komfortní způsob doručení (z pohledu kupujícího).

Druhým typem eshopů jsou specializované eshopy. Tyto staví právě na oné unikátnosti produktu nebo služby, kterou nabízí. To je jejich nejsilnější stránka, která často vyváží o něco slabší skóre, pokud jde o cenu nebo rychlost dodání.

Příležitosti a hrozby prodeje přes eshop

Rozšíření prodejních kanálů o eshop s sebou nese jednu obvyklou příležitost – možnost získat zákazníky “na druhém konci republiky“. To je častá, a v některých případech i oprávněná motivace všech, kteří si vytvořili vlastní eshop.

O něco méně viditelné mohou být hrozby. Pro firmy, které až dosud prodávaly “klasicky“, jsou aktuální zejména dvě.

První hrozbou je parazitování na ceně. Vaši zákazníci byli zvyklí nakupovat u vás klasicky. Pak jste vytvořili eshop a část zákazníků začala nakupovat jeho prostřednictvím. Platí sice za stejný výrobek stejnou cenu, ale vy nesete náklady distribuce. A to je ta lepší varianta. Druhá hrozba je pochopitelně ta, že jim nakupování v eshopu zachutná, ale přejdou ke konkurenci, o kterou při klasickém způsobu nakupování ani nezavadili.

Tak co, jak jste na tom se SWOT analýzou vašeho ehopu? Našli jste silné stránky vašich produktů a příležitosti, které pro vás prodej přes eshop znamená? Umíte si poradit s těmi slabými? Přijeďte si o tvorbě eshopu na míru vašemu byznysu promluvit k nám do Ostravy, odborníci Tripon Digital se s vámi podělí o své zkušenosti.